چندی است که یک تیم استرالیایی از ملبورن برای حل مشکل آب و نجات دریاچه ارومیه به ایران آمده اند.

به گزارش خبرآنلاین آنها در يك نشست خبري پاسخگو سوال خبرنگاران شدند.در ابتدا يكي از اعضاي هيئت درياچه اروميه گفت: ما قصد داريم يك مركز مشترك كنترل آب با دانشگاه ملبورن بسازيم، به همين منظور جلسات زيادي داشته ايم.

او ادامه داد: امروز جلسه اي بزرگ داشتيم كه در آن ظرفيت علمي و اجرايي خود را به اين گروه گفتيم، چندي پيش هم در ميزگردي از چالش هاي آبي كه در ايران با آن روبرو هستيم صحبت كرديم.
مايكل استواردسون، رئيس هيدرولوژي محيط زيستي و آبي دانشگاه ملبورن در رابطه با آرام بودن روند احيا درياچه اروميه گفت: من بر اين باورم كه مشكلات پيچيده هستند و تجربه اي كه ما در استراليا به دست آورديم اين بود كه مهم است آرام جلو برويم، هر بار سريع شديم به مشكل خورديم، پس مهم داشتن ديدگاهي خوب است هرچند آرام.
وی تاکید کرد:در بازدید از دریاچه ارومیه با یک سری اقدامات اجرایی از سوی دولت ایران مواجه شدیم و به این نتیجه رسیدیم که در آینده ای نزدیک موفقیت های خارق العاده ای در زمینه دریاچه ارومیه خواهیم ديد.

سپس پيتز اسكيل يكي ديگر از اعضاي اين گروه گفت: اين يك مشكل سخت است چون شامل يك سيستم كشاورزي است كه آب زيادي مصرف مي كند و شامل ٧ ميليون جمعيت هم هست كه بايد تغيير كنند.
او در باره تغيير مردم گفت: اگر باور به اينكه آب در محيط زيست است ايجاد شود ديگر كشاورز به دنبال اين مي رود كه چگونه آب كمتري مصرف كند، صنعت آب سالم تري ارائه مي دهد. پس اين يك تغيير براي درياچه نيست يك تغيير براي مردم است.
او بيان كرد: من باور دارم كه درياچه تغيير مي كند اما اين تغيير نياز تغيير باور های مردم برای چگونگی استفاده از دریاجه دارد.
پيتر اسكيل گفت كه راهكار انجام چنين تغييري در مردم دادن سود هايي به آنها است و اينكه باور كنند اين تغيير براي آنها سود دارد.
او گفت: پيدا كردن گروه اولي كه چنين كاري وا انجام دهد سخت است اما بعد از آن سرعت كار بالا مي رود.
اسكيل عنوان كرد: جامعه مسئله را حل مي كند نه دولت.

رئيس دانشكده زيرساخت هاي دانشگاه ملبورن، عباس رجبی فرد اظهار کرد: در استرالیا در زمینه مدیریت منابع آب کارهای زیادی صورت گرفته است به عنوان مثال در آنجا زمان بهینه برای حمام کردن 4 دقیقه در نظر گرفته شده و به بچه ها در مدارس ساعت شنی می دهند تا زمان استحمام خود در حمام قرار دهند تا زمان حمام کردن خود را بدانند.
وی ادامه داد: همچنین زمانی که برگه مصرف ماهانه آب به دستمان می رسد در آن میزان مصرف آب فردی، منطقه ای و شهری مشخص شده است که با این کار هر فردی به میزان آب مصرفی خود پی می برد.

رییس دانشکده زیرساخت دانشگاه ملبورن گفت: استرالیا تجارب خوبی در زمینه مدیریت منابع آب دارد که معتقدیم با تبادل این تجربیات کمک زیادی به سرعت بیشتر در به هدف رساندن منابع جهانی آب خواهیم کرد.
وی افزود: در زمینه مدیریت منابع آب در استرالیا بسیار هزینه شد و اکنون تجارت خوبی دارد و در حال تبادل آن با کشورهای دیگر است و امیدواریم با مشارکتی که با دانشگاه شریف و ستاد احیای دریاچه ارومیه آغاز شده مرکز تحقیقات مشترک آب به زودی ایجاد شود تا تبادل تجربیات راحت تر انجام گیرد.

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 573959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۸:۳۷ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۰
    4 0
    اگر دو سال کشاورزی در منطقه ممنوع شود و زودتر به اندازه محصول تولیدی هر سال در این منطقه محصولات مورد نیاز از خارج خریداری یا پیش خرید شود دریاچه به طور کامل احیا میشود.